"Een boeiend traject waar we echt wijzer van zijn geworden."

Betrokken studenten en ondernemers aan het woord

Sjoerd Eshuis Student Marketing of Social Business bij Hogeschool Rotterdam

In een traject van 5 maanden werkten studenten van verschillende opleidingen van de HRBS samen met Verstegen Spices & Sauces om complexe systeemproblemen te ontrafelen. Het doel was samen te bekijken waar betekenisvolle impact verkregen kan worden voor een organisatie met ingewikkelde supply chains.

Marianne van Keep Chief Sustainability Officer Verstegen Spices & Sauces

Sjoerd (student)

"Het Betekeniseconomie Fieldlab, de minor die in het kader van NEL wordt aangeboden, bood ons als studenten een geheel nieuwe kijk op de wereld en de rol die wij hierin willen spelen. Wij leerden dan ook niet alleen nieuwe vaardigheden, maar werden vooral aan het denken gezet over complexe wereldproblemen. Het inzicht dat je onderdeel bent van een groot systeem hielp ons om de complexiteit van het Verstegen vraagstuk beter uit te diepen. Zo werk je niet alleen aan een oplossing voor de zichtbare problemen, maar adresseer je juist de onderliggende – en vaak diepgewortelde – problemen in een keten."

Marianne (ondernemer)

"Voor Verstegen was de intentie van het Fieldlab te kijken hoe we vorm kunnen geven aan het begrip betekeniseconomie en hoe we onze stakeholders daarin mee kunnen nemen. Uitdagend omdat we te maken hebben met complexe supply chains. De open vraag maakte de gesprekken met de vijf studenten tot een ware zoektocht naar die diepgewortelde problemen."

“Do or do not; there is no try.”

Sjoerd (student)

"Voor mij persoonlijk was het een verademing om niet alleen bezig te zijn met economische begrippen en het behalen van monetaire winst, maar juist om te streven naar een maatschappelijke impact!"

Marianne (ondernemer)

"Van de kant van Verstegen was de toegevoegde waarde van de gesprekken met Sjoerd, Esmee, Stefan en Kishan natuurlijk anders. Juist om samen met hen en hun economische uitgangspunten de vraagstukken van een afstand te kunnen bekijken en daaruit oplossingen te zoeken. Door telkens weer een spontane dialoog te hebben waar er geen geheimen waren en er ruimte was voor twijfel kwamen we ver."

Sjoerd (student)

"Keer op keer dachten wij de juiste oplossing gevonden te hebben, enkel om te leren over andere complexiteiten in de keten en de markt waardoor onze ideeën niet realistisch bleken. Enerzijds is deze complexiteit frustrerend, maar het heeft ons uitgedaagd om uiteindelijk met een voorstel te komen om het hele systeem te beïnvloeden."

Marianne (ondernemer)

"Tijdens dit traject hebben wij de studenten regelmatig terug gestuurd omdat de aannames toch te kort door de bocht waren. Gelukkig was er telkens geen sprake van teleurstelling maar wakkerde dat de wil aan om er nog meer van te leren. En dat werkte voor ons weer heel inspirerend. Al met al kijken we terug op een boeiend traject waar iedereen wijzer van is geworden."

Sjoerd (student)

"Dankzij een fantastische samenwerking met Marianne – Chief sustainability officer van Verstegen – hebben wij écht een kijkje kunnen nemen in het kruidenbedrijf en alle invloeden waar deze aan onderworpen wordt om tot concrete oplossingen te komen voor het diepgewortelde vraagstuk!"

Marianne (ondernemer)

"Voor Verstegen was het ook een dankbare samenwerking. We hebben inderdaad alle invloeden kunnen benoemen en naar waarde kunnen schatten!"

De inzichten van alle studenten en ondernemers die betrokken zijn geweest bij het New Economics Lab worden meegenomen in het onderzoek naar onderwijs vernieuwing. Wat werkt wel en wat werkt niet? Deze input vormt de basis voor verdere verkenning en ontwikkeling van nieuwe economische onderwijsmethoden.