Interview met ondernemer Arjan van Drimmelen

"Uiteindelijk rekenen we op concrete en haalbare verbeterplannen."

Dat de tijd niet heeft stil gestaan is duidelijk te merken aan de digitalisering die op dit moment volop in het bedrijf wordt doorgevoerd. Arjan van Drimmelen, commercieel manager en mede-eigenaar, vertelt waarom het belangrijk is om te blijven werken aan het versterken van het innovatievermogen van het bedrijf.

Van Drimmelen is in 1923 opgericht als houthandel. Aan de binnenscheepvaart werden keurig op maat gemaakte houten luiken geleverd. Water en hout zijn vanaf dat moment onafscheidelijk verbonden met de naam Van Drimmelen.Op dit moment is de vierde generatie Van Drimmelen werkzaam binnen het bedrijf dat zich op dit moment een van de grootste Nederlandse bedrijven in de sector mag noemen. Van Drimmelen biedt innovatieve oplossingen voor klanten, een uitstekende service en dat alles vanaf 1 locatie. Van Drimmelen maakt ook werk van een circulaire economie. Daarbij speelt de toepassing van hout een cruciale rol. Hout is een biobased materiaal en past mede daarom bij uitstek in een circulaire economie.

Wat was voor u de aanleiding om de samenwerking met Hogeschool Rotterdam te zoeken?

In eerste instantie kwam de vraag om met dit onderzoek mee te doen vanuit de hogeschool zelf. Toen ik hoorde wat het doel van het onderzoek was, het voorstel ontving hoe de samenwerking eruit zou zien en wat het ons kon opleveren was ik direct enthousiast. Voor mijn gevoel zijn er ook genoeg mogelijkheden om het innovatievermogen van ons MKB-bedrijf te vergroten. We zijn als bedrijf altijd hard bezig om de juiste zaken te ontwikkelen en in te vullen voor onze klanten. We werken daarbij tot op de dag vandaag vaak vraag gestuurd. Bij alles wat we doen streven we perfectie na.

We realiseren ons echter ook dat het goed is om af en toe iemand van buitenaf mee te laten kijken. Op deze manier wordt ons een “spiegel” voorgehouden. We staan open kritiek en een frisse, kritische en objectieve kijk op onze zaak. We hebben een familiebedrijf en proberen daar waar mogelijk te innoveren. Innovaties hebben vaak te maken met (vervangings-)investeringen, waarbij we vanzelfsprekend die nieuwste technologieën toepassen.

We willen stimuleren dat er initiatieven voor innovatie vanuit alle gelederen van het bedrijf worden ontplooid en daarom is goed dat we eens laten kijken naar onze manier van werken en wat we met het oog op de toekomst zoal kunnen veranderen.

Uiteindelijk ben ik met mijn twee neven en het MT om de tafel gegaan om jullie voorstel te bespreken. Vanuit dit overleg is besloten definitief mee te werken aan het onderzoek.

Arjan van Drimmelen
Commercieel Manager
""We zijn overtuigd van het belang dat er op een objectieve manier wordt bekeken hoe we als bedrijf bezig zijn en waar we wellicht aanpassingen moeten doen met het oog op de toekomst."”

Arjan van Drimmelen

Kunt u schetsen hoe de samenwerking concreet vorm krijgt?

We zijn nu een aantal weken bezig. Er zijn vijf studenten die hier elke week een dag aanwezig zijn om onderzoek te doen. We hebben ze eerst allemaal een dag in de productie mee laten werken om een beeld te laten krijgen van het bedrijf en wat we doen. Daarna hebben de studenten verschillende interviews gehouden met leden van het MT. Deze week zullen de eerste resultaten van dat onderzoek besproken worden in een overleg met de studenten, lectoren van de hogeschool en een aantal andere experts. We zijn natuurlijk erg benieuwd naar wat er over ons gezegd wordt en waar er mogelijkheden voor verbetering zijn.

Doet u nog iets om die samenwerking te stimuleren?

We hebben geprobeerd de studenten een zo goed mogelijke start te geven. Vandaar ook dat we ze een dag in de productie hebben laten meewerken om te zien wat er speelt en hoe het hier gaat. Daarnaast hebben we de studenten een eigen ruimte gegeven waarin ze kunnen werken. In onze organisatie hebben we aangegeven dat deze studenten bezig zijn met een onderzoek en we hebben de medewerkers gevraagd om vooral met een eerlijk en openhartig mee te werken. We hopen dat de studenten daardoor in staat zijn om een goed beeld te schetsen van ons bedrijf om daarmee te kijken naar kansen die we kunnen oppakken

Welke meerwaarde vindt u het kenniscentrum hebben in de samenwerking uw bedrijf?

We zitten nu nog in de fase van onderzoek dus heel concreet kan ik dat nog niet zeggen. Waar we wel van overtuigd zijn is dat het van belang is dat er op een objectieve manier wordt bekeken hoe we als bedrijf bezig zijn en waar we wellicht aanpassingen moeten doen met het oog op de toekomst. Ongetwijfeld zullen er dingen aan bod komen, die voor ons gevoelig liggen, maar het is juist goed om ook dat soort onderwerpen aan de kaak te stellen. Uiteindelijk rekenen we op concrete en haalbare verbeterplannen.

Onze verwachting is verder dat door samen te werken met het kenniscentrum er meer analytisch en strategisch wordt gekeken naar ons bedrijf. Sinds kort hebben we een aantal afgestudeerde HBO’ers van de hogeschool aangenomen en we merken ook dat zij meer analytisch denken en werken. Er zijn door hen inmiddels ook al verbeterplannen voor bepaalde processen ontwikkeld. En dat is een goede ontwikkeling. We hebben het gevoel dat we door de samenwerking met het kenniscentrum daar nog meer van gaan profiteren.

Het kenniscentrum gaat jullie verhaal omzetten in een case study, zodat het als lesmateriaal gebruikt kan worden. Wat vindt u hiervan?

Dat lijkt me een hele goede zaak. Zo zijn wij een familiebedrijf met alle voor- en nadelen van dien. Wij vinden het leuk om de unieke dynamiek die bij zo’n bedrijf hoort te delen met studenten. Ik denk dat studenten ook echt iets kunnen hebben aan de ervaringen in bedrijven als het onze. We staan er open voor om studenten te laten leren over wat we doen, hoe we dat doen en waarom we dat doen.