Interview met ondernemer Remco Tournier

Studenten durfden vingers op de zere plek te leggen

ICL werd in 1987 opgericht door de gebroeders Tournier als een pakkingfabrikant voor de ovenindustrie. Sindsdien heeft ICL haar aandacht verlegd naar de ontwikkeling en productie van afdichtings- en isolatieoplossingen voor verbrandingsapparatuur. Remco Tournier, directeur sales en R&D van ICL geeft een kijkje in de ‘innovatiekeuken’ van ICL.

ICL ontwikkelt innovatieve, op maat gemaakte producten samen met de klanten als partners. De geïntegreerde verkoop- en R & D-afdeling lost hoge temperatuuruitdagingen op en biedt het hoogste serviceniveau: eersteklas producten en eersteklas service.

Sinds september 2018 is ICL een van de zes bedrijven die deelneemt aan het project Get Smart van Kenniscentrum Business Innovation. Zij bieden studenten van Hogeschool Rotterdam een interessante leerervaring tijdens de minor- of afstudeerperiode.

Wat was voor u de aanleiding om de samenwerking met Hogeschool Rotterdam te zoeken?

“Ik ben benaderd door Kenniscentrum Business Innovation via mijn functie als ambassadeur van de Rotterdamse maakindustrie. ICL is een innovatief bedrijf en wij hebben sterk de behoefte om structuur aan te brengen binnen het innovatieve proces waar we vier jaar geleden mee gestart zijn. Dit om de R&D afdeling nog verder te professionaliseren. Het is prettig om hier vanuit een derde (onafhankelijke) partij feedback op te krijgen.”

Kunt u schetsen hoe de samenwerking concreet vorm krijgt?

“Vanaf september 2018 vindt deze samenwerking concreet plaats. Een eerste groep studenten zijn een halfjaar bij ICL geweest en hebben door middel van het Business Model Canvas (BMC) de bestaande situatie van ICL in kaart gebracht. Deze studenten zijn met een open vizier, zonder angst op de stoel gaan zitten van een aantal medewerkers én tegenover de medewerkers. Daarnaast hebben ze met de CEO gespard over de bestaande situatie van het bedrijf ICL.”

Remco Tournier
Directeur Sales en R&D, ICL
"In je onderbuik weet je dat er iets moet veranderen, maar dit is moeilijk om te benoemen. De studenten hebben de vinger op een aantal pijnpunten weten te leggen en benoemen de situatie zoals hij is.”

Remco Tournier

Vorig jaar is de samenwerking gestart en zijn de eerste studenten gestart met hun onderzoeken. Hoe heeft u dit ervaren?

“Er zijn zeker verassingen uitgekomen. Dus ik heb het als verassend en verhelderend ervaren. In je onderbuik weet je wel dat er iets moet veranderen, maar dit is moeilijk om te benoemen. De studenten zijn hier dagelijks mee bezig, kunnen de vinger al snel op een aantal pijnpunten leggen en benoemen de situatie zoals hij is.”

“Een groot deel van de aanbevelingen van de studenten zijn al doorgevoerd of zelfs al afgerond. Het komende halfjaar gaat een afstudeerstudent in op twee pijnpunten van de vorige groep. “

Welke meerwaarde vindt u het kenniscentrum hebben in de samenwerking met uw bedrijf

Hoe meer mensen naar een situatie kijken, hoe beter. Zo krijg je vanuit vele verschillende perspectieven feedback op een bestaande situatie. Ik vond vooral de zachte kant van het projectteam verassend. Ik had ze meer rationeel en geleerd verwacht maar ze hebben ook een hele sociale kant. Ze zijn niet wereldvreemd en empathisch. Het is goed sparren met zowel het projectteam als met de deelnemers tijdens bijeenkomsten. Wel had ik graag voor aanvang van de bijeenkomsten meer context willen ontvangen. Dan is het makkelijker om een project tijdig bij te sturen. Nu is dit veelal achteraf gebeurt, dit is lastiger en minder efficiënt.

Ook voor mijn collega’s van ICL is een goede context van belang. Ik ben goed meegenomen in dit project, maar voor de collega’s van ICL was dit niet altijd het geval. Het bedrijf ICL met iedereen die erbij hoort moeten het nut inzien van samenwerking met het kenniscentrum en deelname aan het project Get Smart. Wanneer dit het geval is, is dit ook gemakkelijker voor een vervolg van dit project. Dit is goed voor de directie, goed voor de bedrijfscultuur en goed voor het vervolg van het project Get Smart. Nu was niet altijd duidelijk wie zijn taak het was om iedereen binnen ICL goed te informeren, van de studenten, het projectteam of van mij?”

Waar ziet u kansen voor de studenten om nog meer uit dit onderzoeksproject te halen?

“Wat ik miste aan het eerste groepje is dat ze niet heel veel op het bedrijf aanwezig waren. Hierdoor krijg je een soort tinder relatie / korte gesprekken met medewerkers. De kans voor de afstudeerder zal zijn om dieper inzicht te krijgen in de organisatie en de medewerkers. Om een laagdrempelig te zijn voor de medewerkers. Voor het creëren van meer consensus tussen de verschillende afdelingen.”

Het kenniscentrum gaat jullie verhaal omzetten in een case study zodat het als lesmateriaal gebruikt kan worden. Wat vindt u hiervan?

“Ik vind het heel goed dat cases uit de praktijk gebruikt worden in het onderwijs. Zo maken studenten op een realistische wijze kennis met de beroepspraktijk. Dat wij als ICL een bijdrage leveren aan onderwijs vind ik belangrijk”

Tot slot

“Ik denk dat het zinvol zou zijn om met de groepen studenten aan het begin van een cyclus een soort heisessie te houden waarin ze elkaar leren kennen. De groepsdynamiek onder de loep leggen zodat alle studenten het maximale uit zichzelf en uit elkaar kunnen halen.”