Interview met student Laurence Janse

"Rekening houden met verschillende disciplines en belangen"

Laurence Janse
Vierdejaarsstudent Logistiek Management

Laurence Janse is een vierdejaars student aan Hogeschool Rotterdam. Hij volgt de opleiding logistiek management bij Instituut Commercieel Management. Van september 2018 tot februari 2019 volgde hij de minor Business Model Innovator en heeft hiermee deelgenomen aan het gesubsidieerde project Get Smart. Wij vroegen Laurence Janse hoe hij dit heeft ervaren.

Wat was voor jou de aanleiding om mee te doen aan het project Get Smart?

“Ik studeer logistiek management en heb gekozen voor de minor online marketing. De aftrap was op Woudestein. Daar hebben we een casusoefening gedaan. Ik werd geselecteerd doordat ik breder dacht en inzicht had in de casus. Ik werd uitgenodigd voor het volgen van de minor ‘get smart’. Nadat ik me had verdiept in de inhoud van de minor, heb ik ervoor gekozen hieraan mee te doen. Vooral de combinatie van colleges op school en daarnaast praktijkervaring opdoen leek mij interessant”

In september is de samenwerking gestart en ben jij gestart met je onderzoek bij een bedrijf. Hoe heb je dit ervaren?

“De start was heel goed en positief. Met in totaal vier studenten, allemaal van een andere opleiding, gingen we aan de slag bij een bedrijf. We kregen een rondleiding, kennismakingsgesprek en voorstelrondje met iedereen. We kregen de verwachtingen van het bedrijf te horen en we konden direct aan de slag. Het bedrijf was goed voorbereid op de komst van ons en hadden de nodige informatie al klaarliggen. De minor van Hogeschool Rotterdam was in het begin wat chaotisch qua planning, maar al snel werd dit opgelost en was duidelijk wanneer en hoe laat de colleges gepland waren. Dinsdag en donderdag waren dagen waarop colleges plaatsvonden en maandag was mijn vaste dag bij het bedrijf. “

“Ik vond de eerste groepsessie die gehouden werd heel nuttig en leerzaam. Hierbij waren de ceo van het bedrijf, verschillende lectoren, de projectleiding en wij als studenten aanwezig. Hierin presenteerden wij onze eerste bevindingen waarop lectoren kritische vragen stelden aan de ceo van het bedrijf. Hier kwam voor ons weer veel nieuwe en interessante informatie uit naar voren. Dit was dan ook waardevol voor ons. Een ander positief punt aan de groepsessies was dat deze plaatsvonden binnen één van de zes bedrijven die deelnamen aan het project Get Smart. Daardoor zie je ook weer andere bedrijven van binnen.”

"Tijdens mijn praktijkervaring vond ik het zeer interessant te ervaren hoe het is als een proces niet helemaal soepel verloopt. Dit is waardevol en leerzaam en neem ik zeker mee voor de toekomst: rekening houden met verschillende disciplines en belangen.”

Laurence Janse

Wat was voor jou de aanleiding om mee te doen aan het project Get Smart?

En wat voor het bedrijf?

“In ons geval heeft het bedrijf inzicht gekregen in hoe er gedacht wordt binnen het bedrijf over innovatie. Er is een groepsessie georganiseerd waarin we met verschillende lagen binnen het bedrijf gesproken hebben over future users en een moonshoot. Zodat de toekomst van het bedrijf bespreekbaar wordt bij de medewerkers van het bedrijf, door verschillende lagen heen. Wij hadden het idee dat de toekomstvisie van het bedrijf enkel bekend was bij de CEO maar niet onder de overige medewerkers van het bedrijf. Hierin hebben wij denk ik wel een verschil gemaakt. “

En wat voor het kenniscentrum?

“Het kenniscentrum kan de verzamelden onderzoeksgegevens gebruiken voor verder onderzoek.

Daarnaast hebben zij ook van onze minor geleerd wat er beter kan qua communicatie en structuur naar de studenten en bedrijven toe. “

Waar zie je kansen voor de volgende studenten om nog meer uit dit onderzoeksproject te halen?

“Wil je waardevol zijn voor dit bedrijf dan is het belangrijk om goed te communiceren en verwachtingen en belangen goed in kaart te hebben. “

Tot slot

“Als ik terugkijk was dit een hele waardevolle minor. De praktijkervaring binnen een bedrijf was interessant en het is ook goed om te ervaren hoe het is als een proces niet helemaal soepel verloopt. Dit is waardevol en leerzaam en neem ik zeker mee voor de toekomst: “rekening houden met verschillende disciplines en belangen.”