Interview met lector Rudy Snippe

"Ik probeer vanuit het organizational strategic innovation dynamics perspectief een inhoudelijke bijdrage te leveren"

Rudy Snippe Lector Creative Business Development bij Nyenrode Business University

In het onderzoeksproject Get Smart zijn diverse stakeholders betrokken die een bijdrage leveren. Vanuit de wetenschap dragen de lectoren als expert binnen Get Smart bij door hun expertise ter beschikking te stellen aan de bedrijven, de studenten, de docenten en de onderzoekers. In Get Smart bieden vier lectoren vanuit de disciplines strategie, maakindustrie, digitalisering en innovatie een brede kijk op het versterken van het innovatievermogen van bedrijven. In deze bijdrage een interview met dr. Rudy Snippe, lector Creative Business Development van InHolland en lecturer Innovation Strategy aan Nyenrode Business University.

Interview met Rudy Snippe, Lector Creative Business Development bij Nyenrode Business University.

Welke bijdrage levert u in het project? In dit project ben ik voor verschillende bijeenkomsten uitgenodigd. Allereerst de stuurgoep waarin de voortgang en de vorm van het onderzoek wordt besproken en bepaald, natuurlijk de bijeenkomst met bedrijven en studenten, waarin wij gezamenlijk bekijken hoe samen zo effectief mogelijk in de context van het bedrijf de volgende stappen kunnen zetten en de bijeenkomst met studenten om inhoudelijk en methodisch te reflecteren en te helpen.  In al deze bijeenkomsten probeer ik mijn vanuit het organizational strategic innovation dynamics perspectief een inhoudelijk bijdrage te leveren. Hoe ervaart u de samenwerking met de ondernemers c.q. de bedrijven? Persoonlijk vind ik de samenwerking met bedrijven heel positief. Allereerst heb ik veel respect voor de bedrijven die dwars door de dagelijkse dynamiek een groep studenten aan het werk te hebben,  die misschien voor een heel andere dynamiek zorgen dan verwacht. Ik vind dat bedrijven daar over het algemeen heel positief en serieus mee omgaan. Een bedrijf heeft natuurlijk ook een eigen ontwikkeldynamiek en tempo. Het is niet altijd mogelijk om dit op de studenten af te stemmen. Desondanks doen bedrijven erg hun best. Waarvoor dank natuurlijk.

"Men maakt in meer of mindere mate ook al de voorzichtige stap om niet de oude wereld te digitaliseren, maar een nieuwe te ontwikkelen."

Rudy Snippe

Hoe ervaart u de bijdrage van de studenten aan het onderzoek?  Voor mij hebben studenten altijd iets ontwapenends. Het is mooi om te zien dat zij op een geheel eigen wijze de problemen analyseren, ondanks dat de realiteit vaak weerbarstig is. Studenten leren in dit project erg veel over de dynamiek in bedrijven. Het kijken vanuit verschillende perspectieven en innovatie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De multidisciplinaire studententeams moedigen studenten hierin aan.   Persoonlijk denk ik dat het curriculum van het hoger onderwijs in Nederland meer gericht zou moeten zijn op het vanuit verschillende perspectieven inzicht verwerven in vraagstukken waar wij in het werkveld me te maken hebben. Het verkrijgen van inzicht heeft zowel waarde voor de student, het werkveld als de onderwijsinstelling. De wijze waarop de studenten in dit onderzoek zitten, onderstreept dit.

Wat zijn uw ervaringen tot nu toe? Innovatie in bedrijven tot stand brengen is niet zomaar een “dingetje”. Het paradigma waarin een bedrijf opereert is veelal lineair en niet op innovatie gericht. Een zo’n bedrijf innovatiever en smart te maken, betekent in de praktijk dat het bedrijf het paradigma dient te veranderen. Dit project is opgezet om te kijken hoe er vanuit het oude paradigma naar een nieuw paradigma ontwikkeld kan worden. Dit is voor zowel de bedrijven als de studenten een logische en voor de hand liggende weg. Het is een belangrijk leermoment voor de studenten en bedrijven dat deze aanpak moeizaam tot succes leidt. Mijn eigen onderzoek uit 2012 geeft dit al aan. Inmiddels zijn er ook een aantal methoden ontwikkeld om naast het huidige paradigma een nieuw paradigma te ontwikkelen. De laatste is een digitale metamorfose die het eerste paradigma overneemt. Dit onderzoek is vooral relevant om het bewustzijn te vergroten dat men niet in het oude paradigma een nieuw paradigma kan ontwikkelen. Dit bewustzijn is nodig om de werkelijke paradigmaverschuiving te laten plaatsvinden.

Welke inzichten kunt u op dit moment ontlenen aan het lopende onderzoek? Dit onderzoek laat zien dat bedrijven werkelijk op zoek zijn naar nieuwe manieren om te digitaliseren en te innoveren. Men maakt in meer of mindere mate ook al de voorzichtige stap om niet de oude wereld te digitaliseren, maar een nieuwe te ontwikkelen. Dit is wel een worsteling. Innovatie heeft in bedrijven zonder R&D een wat ondergeschikte rol.

Waar ziet u kansen voor ondernemers en onderwijs om van dit project te leren? In een snel veranderende wereld zijn wij niet meer opzoek naar antwoorden, maar naar inzichten die real time kunnen worden toegepast. Zoals eerder gezegd zouden in mijn visie de vraagstukken van ondernemers de vraagstukken voor het onderwijs moeten zijn. Anders gezegd; het onderwijs zou zich moeten richten om inzicht te krijgen in bepaalde vraagstukken waar ondernemers mee te maken hebben. Deze vraagstukken krijgen in de veranderende wereld steeds andere betekenis, waardoor er ook steeds meer inzicht zal ontstaan. Als wij met het onderwijs en ondernemers samen op zouden trekken om deze inzichten te genereren, bouwen wij samen aan een innovatief en succesvol bv Nederland.