Promoveren, studeren en winnen bij Hogeschool Rotterdam

Ontmoet een aantal van onze onderzoekers

Promoveren bij de hogeschool

'Zwaar, maar geen seconde spijt'

De meeste van ons kennen haar van Profielen, het onafhankelijke magazine van Hogeschool Rotterdam waar ze tot 2019 hoofdredacteur van was. Daarna gooide ze het roer om: Dorine van Namen werd promovenda bij Kenniscentrum Zorginnovatie. “Ik doe het niet om carrière te maken. Als ik klaar ben, ben ik 60 plus. Maar dat ik dit thema kan onderzoeken geeft me diepe bevrediging.” Dorine van Namen onderzoekt de gevolgen van verslaving voor naasten. Dat zijn broers, zussen, ouders, partners en anderen die dicht bij iemand met een verslaving staan. In Nederland zijn er ongeveer twee miljoen mensen die verslaafd zijn of een middel misbruiken.* Ongeveer 136.000 kinderen in Nederland onder de 18 hebben te maken met ouders die verslaafd zijn of middelen misbruiken.**

Waarom doe je onderzoek naar de gevolgen van verslaving op naasten? Dorine: ‘Ik ben zelf naaste geweest, dus ik put uit persoonlijke ervaring. Dat is nu jaren geleden, ik kan er inmiddels met voldoende afstand naar kijken. Het is een schaamtegevoelig onderwerp, je wilt het binnenshuis houden, zelf uitvinden hoe je ermee omgaat. Bij zelfhulpgroepen merkte ik dat onze ervaringen en de manier waarop we daarop reageerden wel erg op elkaar leken. Toen is bij mij de gedachte ontstaan daar iets mee te doen, om de collectiviteit van die ervaringen te laten zien.’

Hoe ben je erbij gekomen te gaan promoveren? ‘Het begon eigenlijk met het plan een boek schrijven. Een collega-journalist en ik hadden al een uitgever en mensen die we konden interviewen. Maar de uitgever wilde dat ik mijn eigen verhaal zou opschrijven. “We verkopen de auteur,” zeiden ze. Ik zag dat niet zitten, dus dat boek ging niet door. Zonde van al die research, vond ik. En ik dacht, ik moet er nu iets mee doen, anders ben ik straks met pensioen en is het te laat. ‘Ik sprak erover met AnneLoes van Staa (lector Transities in Zorg bij Hogeschool Rotterdam). Het thema maakte haar enthousiast voor onderzoek, maar ook voor het onderwijs. Want de hogeschool leidt verpleegkundigen, verloskundigen, ambulancemedewerkers, ....

Waarom zou je onderzoek doen tijdens je studie?

Student Fysiotherapie Krijn vertelt

Winnaar docent-onderzoeker van het jaar

Dit jaar vond de uitreiking voor de docent-onderzoeker van het jaar plaats in augustus, tijdens de feestelijke jaaropening van de hogeschool. Deze verkiezing is in het leven geroepen om erkenning te geven aan onze docent-onderzoekers, die onderwijs en onderzoek met elkaar hebben weten te verweven.

Winnaar De prijs van € 2.500,- om in (nieuw) onderzoek te kunnen investeren, werd door College van Bestuur-lid Zakia Guernina overhandigd aan Susanne van Hooft. Susanne van Hooft, hoofddocent Zelfmanagement en Participatie van Kenniscentrum Zorginnovatie werkt in haar onderzoek samen met studenten, docenten, patiënten en verpleegkundigen om verpleegkundige leiders een rolmodel te laten zijn voor zelfmanagementondersteuning, zodat patiënten de regie meer in eigen hand hebben. Zij maakt directe verbinding met het onderwijs en draagt bij aan de curriculumherziening van hbo-V.