Onze experts aan het woord in coronatijd

Tips over bewegen, eenzaamheid, zingeving en voorkomen van lichamelijke klachten bij het thuiswerken

Zingeving: zo ondersteun je ouderen om ook nu een zinvolle dag te beleven

In deze coronapandemie zijn ouderen de belangrijkste risicogroep. Ouderen blijven meer binnen, krijgen minder bezoek en ook activiteiten buitenshuis zijn vaak afgelast. Soms zijn medewerkers van de thuiszorg de enige personen die nog in huis komen bij ouderen. Hoewel de bezoekjes door de drukte mogelijk korter zijn kan er wel wat gedaan worden om deze betekenisvol te laten zijn.

Ook een dagelijks telefoontje helpt tegen eenzaamheid

Eenzaamheid was al een schrikbarend groot probleem, de coronacrisis doet daar nog een schep bovenop. Toch kunnen kleine gebaren een groot verschil maken, zegt onderzoeker Elin Koppelaar. Ook een dagelijks telefoontje helpt de eenzaamheid te verlichten.

''Te weinig bewegen is een sluipmoordenaar''

Lector Maarten Schmitt over bewegen bij thuisquarantaine

Iedere dag een stevige wandeling van zo’n anderhalf uur en twee keer in de week eenvoudige krachtoefeningen. Ook tijdens thuisquarantaine is het goed mogelijk om fit en gezond te blijven, zegt Maarten Schmitt, lector Bewegen naar Gezondheid bij Kenniscentrum Zorginnovatie.

Maarten Schmitt: “Te weinig bewegen is een sluipmoordenaar. De gevolgen merken we pas op de lange termijn. Dan liggen er chronische ziekten op de loer, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en botontkalking.”

Als je bij het overlijden van je dierbare niet nabij mag zijn

Coronacrisis leidt tot nieuwe vragen over zorg in de laatste levensfase

Goed afscheid nemen van een dierbare, maar ook voorkomen dat familieleden en zorgverleners zelf ziek worden. De coronacrisis heeft de vraag op scherp gezet wat goede zorg in de laatste levensfase eigenlijk is. Vanuit Kenniscentrum Zorginnovatie onderzoekt Erica Witkamp, lector Zorg om Naasten, de impact van COVID-19 op de zorg in de laatste levensfase.

Klachten tijdens thuiswerken nog te vaak onderschat

"Hoe langer de klachten aanhouden, hoe moeilijker ze te genezen zijn"

We werken massaal thuis. Anders dan we gewend zijn op kantoor en in de meeste gevallen niet volgens de arbo-eisen. Klachten aan nek, arm en/of schouder zijn bezig aan een comeback. Harald Miedema, lector Arbeid en Gezondheid: ''Neem de klachten heel serieus. Veel mensen hebben de neiging te denken dat het wel meevalt en weer overgaat. Voor je het weet gaat het van kwaad tot erger.''

Hoe ziet het hoger beroepsonderwijs er in 2030 uit?

De huidige pandemie maakt duidelijk dat het aanpassingsvermogen van hoger onderwijsinstellingen groot is. Dit heeft Hogeschool Rotterdam mede uitgedaagd om vergaande toekomstscenario's uit te werken over het hoger beroepsonderwijs in 2030. Lectoren en (hoofd)docenten hebben hun visie en toekomstscenario’s bij elkaar gebracht in de inspirerende bundel ‘Hoger beroepsonderwijs in 2030’. De oogst is een rijkdom aan beelden van mogelijke toekomstige ontwikkelingen rondom diverse onderwerpen die voor het hoger beroepsonderwijs, en voor Hogeschool Rotterdam in het bijzonder, relevant zijn. Een aanrader voor iedereen met interesse in de toekomst van het hoger beroepsonderwijs.

Deel deze pagina: