Ho-vaardigheden: nut en noodzaak!

Werkgroep Ho-vaardigheden

Wanneer havisten en vwo´ers na het behalen van hun diploma beginnen aan hun vervolgopleiding komen ze, naast zelfdiscipline en zelfredzaamheid, ook in aanraking met andere Ho-vaardigheden. Denk aan samenwerken, reflecteren, maar ook persoonlijke vaardigheden zoals motivatie, doeloriëntatie en waardenontwikkeling.

Het afgelopen studie-/schooljaar heeft de werkgroep Ho-vaardigheden hard gewerkt aan de vaardighedenleerlijn voor het voortgezet en hoger onderwijs. In deze vaardighedenleerlijn wordt aandacht besteed aan persoonlijke vaardigheden, sociale vaardigheden en lifeskills. Daarnaast is er ook een Inspiratiebundel ontwikkeld waarin good practises gedeeld gaan worden ter inspiratie voor de vo- en ho- onderwijsinstellingen.

Collega's vanuit het vo deelden hun ervaringen over het implementeren en gebruiken van deze vaardigheden binnen hun onderwijs. De diversiteit in het implementatieproces bij de vo-scholen is groot. Ook binnen ho-instellingen wordt per opleiding verschillend omgegaan met vaardigheden. Toch zien de vo- en ho-instellingen het nut en de noodzaak van het doorvoeren en afstemmen van de ho-vaardigheden. Onvoldoende aandacht voor de ontwikkeling van deze ho-vaardigheden blijkt immers nog steeds een van de grote oorzaken te zijn van de hoge uitval bij eerstejaarsstudenten.

Nut van ho-vaardigheden

Het Melanchthon, locatie Wilgenplaslaan, werkt al enige jaren aan het aanleren van vaardigheden. Leerlingen werken tijdens de lessen en erbuiten aan de 26 MySkills Wilgenplaslaan; de vaardigheden die nodig zijn om later succesvol te zijn als burger, werknemer of werkgever in Rotterdam.

Het Schoonhovens College heeft voor de vwo-leerlingen een apart vak ontworpen voor het aanleren van academische vaardigheden. Iedere leerling krijgt in de bovenbouw vwo het vak Academische vaardigheden. Dit zijn vaardigheden die bij vervolgstudies gevraagd worden, zoals kritisch denken, onderzoeksvaardigheden, reflectie op wetenschap, bronnenonderzoek kunnen doen etc. Docenten van de school hebben dit vak zelf opgezet. Dit zijn voorbeelden van scholen die het nut inzien van het implementeren van deze vaardigheden.

Noodzaak van ho-vaardigheden

Steeds meer vo-scholen zien de noodzaak voor het implementeren van de ho-vaardigheden. Veel vakken hebben immers praktijkopdrachten waarin deze vaardigheden goed gebruikt kunnen worden.

Advisering bij implementatie

Een drietal vo-scholen worden pilotscholen voor de implementatie van de ho-vaardighedenleerlijn. De werkgroep Ho-vaardigheden ondersteunt deze scholen daarbij aan de hand van training en begeleiding. Het doel is uiteindelijk om hiermee best practices op te halen hoe het vaardighedenraamwerk vertaald kan worden naar de praktijk van de klas. Naar aanleiding van dit artikel kun je contact opnemen met de coördinatoren van de werkgroep Ho-vaardigheden/PWS: Rowan Beijk-Huijgen: rowan.huijgen@eur.nl, Herma Verbeij: verbe53@gmail.com en Adrie Oosterom: adrie.oosterom@inholland.nl..