Het onderzoek van het lectoraat

Hoe kan de introductie van onderwijsleertechnologie leiden tot werkelijke innovatie in de onderwijsontwerppraktijk? Om tot een werkwijze te komen die die een dergelijke innovatie mogelijk maakt, moeten eerst nog verschillende vragen beantwoord worden. Die vragen zijn onderwerp van onderzoek van het lectoraat Digitale Didactiek van Hogeschool Rotterdam. Dit hoofdstuk presenteert de onderzoeksagenda van het lectoraat.

Het is geen vanzelfsprekendheid dat de introductie van onderwijsleertechnologie leidt tot betere leerprocessen

Hoe komen we tot werkelijke innovatie in de onderwijsontwerppraktijk?

Uitleiding H6

Door samen verder te zoeken naar antwoorden op de vragen die hierboven gesteld zijn, kunnen we beter de opdracht uitvoeren om ons onderwijs te (her)ontwerpen en te innoveren. We moeten meer te weten komen over de veranderingen waaraan de leerprocessen van onze studenten onderhevig zijn door de manier waarop zij technologie hierin integreren, en meer zicht krijgen op de veranderingen die nodig zijn in onze onderwijsontwerppraktijk. Onze onderwijsinstelling is een lerende organisatie, waarbinnen praktijkonderzoek naar de manier waarop wij ons onderwijs het beste vormgeven een belangrijke plaats inneemt. Wanneer docententeams digitale leerarrangementen gaan ontwerpen, kunnen zij met goede ondersteuning echt een kwaliteitsslag maken. Ik hoop dat de lectorale rede, deze publicatie, en het lectoraat daartoe een extra stimulans vormen.