Kennis over digitale leerarrangementen delen

In hoofdstuk 4 over het (her)ontwerpproces werd een werkwijze beschreven voor het ontwerpen van digitale leerarrangementen. Daarvoor, in hoofdstuk 2, werd kort geschetst hoe de onderwijspraktijk aan het veranderen is naar een meer ‘open’ praktijk, waarin kennisdeling noodzakelijk is. Het zou mooi zijn als we de kennis die in de praktijk ontwikkeld wordt tijdens het (her)ontwerpproces, zouden delen met collega’s binnen en buiten onze instituten. Maar hoe kunnen we dit het beste doen? En hoe kan dit soort kennis vervolgens weer het (her)ontwerp ondersteunen van degenen die deze kennis opzoeken?

Vaak blijft de kennis die in de ontwerppraktijk ontwikkeld wordt impliciet

.

Ontwerpkennis geeft relaties weer tussen doelen, gestructureerde activiteiten en technologie

Uitleiding H5

In dit hoofdstuk is een mogelijke vorm behandeld waarin de kennis, die tijdens het (her)ontwerpproces ontwikkeld wordt, gedeeld zou kunnen worden met collega’s binnen en buiten onze instituten. Kennis delen is cruciaal bij onderwijsinnovatie. We zullen zoeken naar manieren om hier een doorlopend gesprek van te maken (ook ondersteund door sociale media) en deze kennis samen in te bedden in vormen van professionele ontwikkeling, en binnen samenwerkingsverbanden. In Hoofdstuk 2 is ook aangegeven dat samenwerken een belangrijk aspect is waarop onze onderwijsleerpraktijken aan het veranderen zijn. We zullen onze krachten moeten bundelen om te zorgen dat de introductie van onderwijsleertechnologie werkelijk leidt tot innovatie in de onderwijsontwerppraktijk. Onderzoek ondersteunt hier ook bij. In het volgende hoofdstuk wordt de onderzoeksagenda van het lectoraat gepresenteerd.